Trinidad (de Cubaanse versie) - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Marianne Littel - WaarBenJij.nu Trinidad (de Cubaanse versie) - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Marianne Littel - WaarBenJij.nu

Trinidad (de Cubaanse versie)

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

02 Augustus 2009 | Cuba, Trinidad

Lees eerst Cienfuegos de gekste!

Gister en vandaag (1 en 2 aug)

Ik had niet gedacht dat het afscheid me zo zwaar zou vallen. Om 10 uur werden we voor de laatste keer met de 49 jaar oude chevrolet vervoerd en moesten we afscheid nemen van Yarek, ons host, onze guide, onze kroketten-man (hij maakte elke dag aardappel-vis kroketjes voor ons, die hij vooral zelfs erg lekker vond.. ook gezien zn buikomvang), onze stenenspringbuddy, onze amigo van de laatse 6 dagen.. Tja, aan alles komt een einde.. Too bad, sandwichspread!

Een paar jolige Belgen hielpen ons onze tassen inladen en vervolgens hebben we 2 uur lang naar hun gezang moeten luisteren (ik dacht dat zingen in de bus op een zekere leeftijd wel ophield.. Niet in belgie dus :-)).

Eenmaal in Trinidad stonden onze nieuwe hosts ons niet op te wachten.. oh-oh! Met de backpacks op onze ruggetjes (toch 16 kilo geworden ipv 7 :-s) zijn we rond gaan lopen en kwamen we dankzij Tunja´s uitstekende kaartleesvaardigheden alsnog op het goede adres terecht. Hooray! Geen Engels helaas, maar voor dat hete vuur hebben we al eerder gestaan.

Trinidad is een stad waar je zou kunnen verdwalen. Geen recht toe recht aan blokken zoals in Cienfuegos, maar zigzaggende straatjes, van laag naar hoog, van hoog naar laag (onze casa zit ´hoog´, goed voor de billen zullen we maar zeggen), vol kleine, gladde steentjes, die op slippers ietsiepietsie lastig begaanbaar zijn (iedereen die mij een beetje kent weet hoe dat af kan lopen... de zwaartekracht heeft een bijzondere werking op mij :-p). Er zijn hier ongeveer net zoveel toeristen als inwoners, wat waarschijnlijk verklaart waarom het restaurantpersoneel zowel het bestek als het eten voor je op tafel smijt. Er kan geen glimlachje vanaf, maar goed, we vermaken ons prima. Bruine bonen krijgen we trouwens sinds een tijdje wEl voorgeschoteld; het enige wat ik ermee doe is fotograferen ;-). Ook hebben we tamarinde sap gedronken (zoek maar op op wikipedia... en laar mij dan ook even weten wat het is ;-s). Zoals jullie inmiddels wel begrepen hebben, kan ik weer normaal eten. Duim voor me dat dat (tenminste een paar dagen nog) zo blijft!!!

´s Avonds zijn Tunja en ik het nachtleven van Trinidad gaan inspecteren en zijn we naar Casa de la Musica gewandeld. Daar speelde een band, werd uitbundig salsa gedanst en zaten letterlijk honderden mensen toe te kijken aan de tafeltjes en op de trappen. Met een pina colada in de hand genoot ik weer met volle teugen (letterlijk en figuurlijk :-)), Plotseling zagen we de 2 Scandinaviers weer! Wat leuk! Zij introduceerden ons aan 2 Engelsen, en vervolgens hebben we met elkaar wat salsa dansjes gewaagd (na mijn vorige ervaring had ik ff niet zo zin in licals, zoals je wel begrijpt). Voor Scandinavier I (weet zn naam niet meer) was het de eerste keer en hij was helemaal gelukkig dat hij toch 1 van de ´things to do in Cuba´ (salsa'en dus) kon doen, mede mogelijk gemaakt door Mary. Toch weer een goede daad verricht vandaag (naast het in leven laten van een 5 cm lange oorwurm die zich verstopt had in mijn handdoek.. yuk!)

Op een gegeven moment kwamen ons allerlei verhalen ter ore over een discotheek in een grot en we besloten er heen te gaan. Hatseflats, met zn 5en in een taxi en op naar de middle of nowhere! Althans, zo voelde het. De taxi stopte op een plaats die doodstil was en uitgestorven leek. Alleen de vele geparkeerde auto´s verrieden dat hier iets te doen was. We klommen de berg op en daalden af in de grot. Nog steeds doodse stilte, op het geblaat van Scandinavier II na (aargh, ik had hem bijna betaald om zijn kop eens een keer te houden), maar naarmate we dieper kwamen, hoorden we de muziek luider worden, en ja hoor, midden in een of andere ancient grot, was een maga'party aan de gang. Vette shit! Absurd! Reggaeton, house, jaren ´90, alles kwam voorbij en we hebben echt de avond van ons leven gehad (al besloten we wel unaniem dat als er zoiets in onze eigen stad zou zijn, we er toch niet heen zouden gaan.. haha).

Helaas heb ik door de alcohol (al was het weinig... ja dat kan ik ook hoor) weer het gevoel dat mn hele borstkas ingesmeerd is met tijgerbalsem .. oftewel het brandt!(weet iemand wat dit is en wat ik ertegen kan doen)

Anyway.. nog steeds leuk hier..

Hasta luego!!

• 03 Augustus 2009 - 07:21

Maartje:

Hi Marianne,

Fijn dat je je weer wat beter voelt. Mooie verhalen ! Klinkt erg goed zo'n grot!

Groetjes Maartje

• 03 Augustus 2009 - 16:33

Arnoud:

Je kan zo in dienst als tekstschrijver voor reizen naar verre oorden :) De reizen worden gegarandeerd geboekt met zulke verhalen.
    Veel plezier nog en groetjes aan jullie beide!!

• 10 Augustus 2009 - 09:04

Leonie:

Hi Marianne,
    Leuk om al je verhalen te lezen!! Ben benieuwd naar de afgelopen dagen!!
    Groetjes, Leonie

• 10 Augustus 2009 - 20:19

Willem En Elly:

Hi Marianne, Erg leuk om je reisverslagen te lezen. Misschien is je slokdarm geirriteerd door medicijnen? remedie: maag/slokdarm beschermer "omeprazol" slikken.
    groetjes padre madre en hermana