Santiago de Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Marianne Littel - WaarBenJij.nu Santiago de Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Marianne Littel - WaarBenJij.nu

Santiago de Cuba

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

12 Augustus 2009 | Cuba, Havana

(lees eerst Trinidad - topes de collantes.. dan heb je weer de goede volgorde!)

Na een busreis van 13 uur (ja, je leest het goed), die we gelukkige niet allemaal mee hebben gekregen dankzij 1 van Cuba's exportproducten (guess what, hips :)), kwamen we aan in Santiago de Cuba (zuid-oost Cuba). Ik ga even een korte samenvatting geven van wat we allemaal gezien/ gedaan hebben, anders wordt het weer zo'n lang verhaal en vallen jullie in slaap.

We hebben hier een leuke casa net buiten het centrum met een superaardig hostess en een megalief hondje, Bia, die veel komt knuffelen. Het eten is hier echter niet denderdend (understatement) en in de restaurants al helemaal niet. Zelfs de lonely planet zegt onder het kopje restaurants: 'good luck!'. Ik begin inmiddels hele sterke verlangens te ontwikkelen naar de Hollandse keuken (eigenlijk naar elke willekeurige keuken, zolang het niet de Cubaanse is!!). Nassim trekt met ons op (Alex zijn we kwijtgeraakt aan een Frans meisje) en het is erg gezellig. Zo gezellig dat ik steeds in het Nederlands tegen hem praat (waar ik dan weer steeds in het Engels tegen Tunja begin :s.. verwarrend allemaal).

De stad, Santiago, is erg sfeervol en wordt vooral bewoond door afro-cubanen. Veel salsa hier (en vengaboys.. huh? ja). De wegen zijn slechter dan ik tot nu toe gezien heb. Auto's moeten steeds remmen om de hobbels, kuilen en gaten veilig te passeren; zoms 'ontbreekt' er gewoon ineens een stuk weg. Er is hier echt in geen jaren meer iets opgeknapt. Bovendien wemelt het van de kakkerlakken en, zoals ik eerder al schreef, is het eten niet echt iets om over naar huis te schrijven (shit, doe ik het toch!!). We hebben nog nooit zoveel over lekker eten gepraat als hier, tandoori, curry, sushi, bruin brood, andijvie stamppot, please jongens en meisje in NL.. geniet voor 2!

Wat hebben we allemaal gedaan?
We hebben hier een schitterend ford bezocht, bij locals in een busje gezeten (na eerst vast te hebben gezeten op een plaats waar maar geen taxi voorbij kwam), door de straatjes van het centrum geslenterd, dikke vieze mannen met jonge prostituees gezien en ee noud omaatje midden op straat salsa zien dansen op house muziek.

Verder hebben we een bezoek gebracht aan de begraafplaats om het graf van die andere grote Cubaanse held, Jose Marti (zoek maar op op wikipedia) , te bewonderen evenals het hele gemarcheer en vlaggengehijs en andere poespas eromheen. Interessanter vonden we het oude, vervallen deel van de begraafplaats, waar de graven kleine hokjes waren met een naam, of soms alleen een nummer. Spooky!! Ook hebben we 2 musea bezocht, het rum- en carnavalmuseum, beide kansloos (op Cuba noemen ze serieus 2 ruimtes met ingelijtse zwart-wit foto's een museum!)

Nog meer 'spectaculaire dingen'? O ja! Nassim ontdekte in het rummuseum ineens dat er wat in z'n schoen zat. Raad wat! Denk aan je worst nightmare.... Yep. Een kakkerlak van een cm of 5! GETVERDEMME! Vanaf dat moment heb ik niets meer zomaar, d.i. zonder eerst 10x te checken, aangetrokken. Yugh! Verder hebben we 2 homofiele honden gezien (of in elk geval die ene die bovenop zat), van live muziek genoten in Casa de la Trova, lekkere cocktails gedronken en een modervette, ranzige pizza gegeten bij een hotel (ik kon mn geluk niet op! Eindelijk eens geen rijst met bonen en ondefinieerbare prut)!!

• 12 Augustus 2009 - 21:34

Arnoud:

Goed om weer van jullie te horen! Wel balen van dat eten. Ik ga donderdag lekker sushi eten in z'meer, ik zal aan jullie moeilijke tijd in cuba denken ;) Have fun nog de komende dagen!