Cienfuegos - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Marianne Littel - WaarBenJij.nu Cienfuegos - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Marianne Littel - WaarBenJij.nu

Cienfuegos

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

29 Juli 2009 | Cuba, Cienfuegos

(lees eerst Vinales part II)

27 & 28 juli

Na een busreis van 7 uur zijn we veilig aangekomen in Cienfuegos (midden zuid Cuba). De casa die we hier hebben is weer wat luxer. Voor het eerst hebben we een wc-bril en een stuk zeep, holladijee! De vrouw dez huizes heeft een beetje een spraakgebrek (kunstgebit niet in ofzo) waardoor we het Spaans, war we normaalgesproken al maar voor een kwart kunnen verstaan, nu helemaal niet konden begrijpen. Leuke situatie, maar we zijn eruit gekomen (we rule!). Volgens mij hebben we zelfs per ongeluk afgedongen op het eten :).

Gelukkig kwamen een paar uur later de dochter en haar man thuis, Kenia en Yarek, en konden we het Spaanse geklungel achterwege laten en overgaan op Engels. Yarek is een hele sypathieke vent, heel erg geintereseerd, grappig en komt de hele tijd met ons babbelen over werkelijk alles. Van de beste manieren om ruzie te maken tot de mexicaanse griep (op de terugreis maken we een top in Cancun... be prepared!). We hebben de grootste lol!

Op de eerste dag zijn we met hem, zijn vrouw en zijn chevrolet uit 1960 (!!!!) naar Santa Clara gereden. Daar hebben we het graf van Che guevara bezocht, het bijbehorende museum en de trein die de rebellen destijds (1958) hebben laten ontsporen mbv een bulldozer. Voor het hele verhaal verwijs ik je naar Michiel of Wikipedia, want ik heb niet veel internet-tijd meer!
Anyway het voelt gek om op een plaats te staan waar zoveel geschiedenis geschreven is...

's morgens ben ik trouwens met Yarek (de lieverd!), na de zoveelste keer buikpijn & diarree, naar de dokter gereden. Ik kan Angela de hand schudden, want ws. heb ik ook een parasiet of bacterie opgelopen. Ik heb in elk gevallen pillen voor allebei meegekregen.. Eindelijk is de verlossing nabij! Ik mag alleen geen suiker meer eten :-s. Tevens geen melk, kaas of olie. Hmm, heerlijk zo'n brood, rijst, zout, cracker, mango, meloen, komkommer dieet. Rem, als je me komt halen rijden we regelrecht naar de BurgerKing. Tenminste als je weer wat wilt hebben om beet te pakken ;).

Zijn jullie klaar voor wat Cubaanse wist-u-datjes?
- Che guevara heeft 4 kinderen die allemaal nog leven
- Het is heel normaal om elkaar een kus te geven. Zo gaf het dochterthe van Yarek ons bij binnenkomst meteen een kusje (lief!), de vrouw bij wie we gingen schuilen in Vinales wilde van ons een kus en iemand op straat met wie we een tijdje hadden staan kletsen wilde er 2 als afscheid.
- Het was ons al eerder opgevallen, maar in deze stad is het wel heel extreem: de mannen dragen buiktopjes. Wat? Ja, ze rollen hun t-shirts op tot net onder hun borst, om hun, vaak dikke, pensen lekker te kunnen laten luchten. Sexy hoor!!

Dit was het voor nu. Vandaag doen we rustig aan... Heb nog veel pijn; hopelijk slaan de pillen snel aan.

Geef elkaar allemaal een kus, en 100 aan Remco!

• 29 Juli 2009 - 19:40

Angela:

Solidair, kan niet anders zeggen ;)! Snel die pillen opeten en gewoon weer ontzettend verder genieten daar!

Doe de dansende Cubanen de groeten (geef ze een klap of back-kick wanneer nodig) en meer cuba-wistje-datjes zijn gewild :)!

Kus (!!)

• 30 Juli 2009 - 15:10

Tony:

Bij 't meelezen is het net of ik ook een beetje op vakantie ben, maar dan zonder alle ellendige nadelen van echt op reis zijn :-p. Veel plezier nog!