Havana part II - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Marianne Littel - WaarBenJij.nu Havana part II - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Marianne Littel - WaarBenJij.nu

Havana part II

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

25 Juli 2009 | Cuba, Viñales

(lees eerst deel I)

De tweede dag Havana, alweer zo´n dag! We hebben ontbeten met onze nieuwe Duitse vrienden, die om beurten naar de plee renden (hahahaha, met mijn buik gaat het voort eerst weer goed.. woot woot!), en zijn daarna naar een fort uit 1589, El Morro, afgereisd. Beetje kanonnetjes kijken, van het uitzicht over Havana en de zee genieten, plassen in het pikkedonker, blabla.
Daarna enkele terrasjes gepikt op de bekendste plazas, Hemmingway´s favoriete bar, La Bodeguita, van binnen gezien, in taxi´s gezeten die bij ons al ruim 20 jaar op de schroot zouden liggen (echt, Remco ik begin jouw auto te waarderen!), het befaamde Cubaanse ijs gegeten en begonnen aan een wandeling naar Plaza de la Revolucion...

Ook afgemaakt trouwens, maar dat heel wat voeten in de aarde (is dat een correct Nederlands spreekwoord? Mijn IQ daalt hier elke dag 5 punten). Laat ik het houden op dat we een beetje ´lost´ waren (niet alleen in translation) en we overvallen werden door een fikse bui, waardoor we na de verplichte kiekjes van El Che op het eindpunt, compleet vertyft en helemaal onder de modder in een taxi terug zijn gestapt... wat een verademing.

Deze dag zijn we niet opgelicht of afgezet, hebben we kunnen proeven van de daadwekelijke gastvrijheid van de Cubanen, -we mochten bij wildvreemden schuilen voor de regen en kregen in onze Casa een godenmaal voorgeschoteld-, leken de mannen op straat ineens wat meer Engels te spreken (namelijk: hello ladies, i love you!) en hebben we onze bustrip naar Vinales, die eerst niet doorging, alsnog kunnen regelen. High five met een sprongetje!!

Nog een leuk detail over CubaÑ de huizen hebben vrijwel nergens ramen, meestal alleen een soort tralies, en als je naar binnen kijkt zie je grote families, soms wel 3 generaties, hutjemutje TV kijken. Geen privacy, noch voor elkaar, noch voor de mensen op straat. En toch lijken ze gelukkig.

Ow, een ander leuk detail (laatste hoor): De meest gedraaide muziek op straat is niet Salsa, maar, pam-pe-pam-pam, reggaeton! Fantastisch!! Me happy!

Blijf lezen... nog 1 te gaan!

Besos